Μπορώ κι εγώ να τραγουδήσω;

Tuesday, September 18, 2018 - 12:45
Μπορώ κι εγώ να τραγουδήσω;
 
Με αφορμή μια συζήτηση που είχα με μια εξαιρετικά γλυκιά και ευγενική ύπαρξη - που αγαπούσε το τραγούδι αλλά δεν μπορούσε να φανταστεί τον εαυτό της να τραγουδά, γιατί όπως μου είπε δεν είχε αυτό το ταλέντο – αποφάσισα να γράψω το παρακάτω άρθρο.
 
H φωνή είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Με αυτήν επικοινωνούμε και εκφραζόμαστε.
 
Η παραγωγή ήχου είναι μια λειτουργία που μας παρέχει η ανατομία  μας. Αν λοιπόν συγκρίνουμε τη φωνή που χρησιμοποιούμε στο  τραγούδι και τη φωνή που χρησιμοποιούμε για να μιλήσουμε, θα μπορούσαμε να πούμε πως η «τραγουδιστή φωνή» μας δεν είναι παρά μια επέκταση της φωνής που χρησιμοποιούμε στην απλή ομιλία.
 
Η αμηχανία που μας προκαλεί το να εκφραστούμε μέσω του τραγουδιού, δεν είναι ζήτημα ικανότητας. Πιο πολύ θα έλεγα πως σχετίζεται με  την ψυχολογία, παρά τη φυσιολογία ενός ατόμου. Αν δεν υπάρχουν κωλύματα υγείας, το μόνο που μπορεί να εμποδίσει κάποιον από το να μάθει να τραγουδάει, είναι ο εαυτός του. 
 
Ωστόσο πρέπει να παραδεχτούμε το γεγονός που ισχύει για όλες τις ικανότητες που θέλουμε να αναπτύξουμε. Χρειάζονται εξάσκηση! Πρέπει να αφιερώσεις κάποιο  χρόνο σε αυτό.
 
Η αλήθεια είναι λοιπόν πως η φωνή μας στο τραγούδι, έχει μεγαλύτερο εύρος (range) και ποικιλία ηχοχρωμάτων. Κατά συνέπεια απαιτεί περισσότερη στήριξη της αναπνοής, σωματική ενέργεια, εξάσκηση και εκγύμναση από την ομιλία. Γι’ αυτό μας φαίνεται πιο δύσκολο να τραγουδήσουμε από το να μιλήσουμε. Όπως όταν είμαστε αγύμναστοι, μας φαίνεται πιο δύσκολο να τρέξουμε από το να περπατήσουμε.Όλοι μπορούμε να είμαστε σε «φόρμα» και να διατηρούμε ένα όμορφο και υγιές σώμα. Θέλει όμως κάποια προσπάθεια…Μια αντίστοιχη διαδικασία προσπάθειας και μελέτης θέλει και η φωνή για να μεταβεί από την ομιλία στο τραγούδι! 
 
Η καθοδήγηση ενός δασκάλου φωνητικής είναι η πιο ασφαλής οδός για να κάνεις το ξεκίνημά σου στο τραγούδι. Αφενός βοηθά στην εξερεύνηση όλων των δυνατοτήτων της φωνής μας  και αφετέρου αποφεύγουμε τους τραυματισμούς.
 
Πολύ συχνά, και ειδικά όταν είμαστε αρχάριοι, δεν είμαστε σε θέση να ξεχωρίσουμε τον υγιή ήχο.Έτσι αναπτύσσουμε διάφορες συνήθειες, που μπορεί να προσεγγίζουν σε κάποιες περιπτώσεις τον ήχο που θέλουμε να ακούσουμε από το τραγούδι μας, όμως μας οδηγούν μακροπρόθεσμα σε τραυματισμούς του οργάνου.
 
Οι κακές αυτές συνήθειες μπορεί να υπάρχουν και στην απλή ομιλία κάποιου. Το γεγονός ότι μπορούμε να μιλάμε με ευκολία, δυστυχώς δε μας εξασφαλίζει ότι το κάνουμε με το σωστό τρόπο. Ακόμα και άτομα που ασχολούνται επαγγελματικά με το τραγούδι υποφέρουν από παθήσεις . Τα«φωνητικά κομβία» ή αλλιώς οι «κάλοι» των φωνητικών χορδών είναι από τις πιο συχνές και εμφανίζονται επίσης σε ανθρώπους που εργάζονται σε πόστα που απαιτούν κατάχρηση της φωνής όπως στην εκπαίδευση, τα τηλεφωνικά κέντρα, το θέατρο κ.α.
 
Για να επανέλθω όμως στην αιτία για την οποία έγραψα το άρθρο αυτό, και έχοντας στο μυαλό μου, όχι μόνο εκείνη τη γλυκιά κοπέλα που μου είπε ότι δεν είναι αρκετά ταλαντούχα για να τραγουδά, αλλά και όλους όσοι  δυσκολεύονται να κάνουν αυτό το παρακάτω βήμα, 
Unleash the beast παιδιά! 
 
Το τραγούδι - όπως και η μουσική εκπαίδευση γενικότερα - δεν είναι προνόμια των ταλαντούχων, σπάνιων και «ιδιαίτερων» ανθρώπων. Η ανάγκη για έκφραση είναι βασική προέκταση της ανθρώπινης ύπαρξης. Η καλλιτεχνική έκφραση είναι ίσως η πιο απελευθερωτική και εξαγνιστική μορφή της…
 
Ας δώσουμε λοιπόν το ελεύθερο στον εαυτό μας να απολαύσει όλα τα «ευ» της μουσικής παιδείας, γιατί είναι δικαίωμα όλων, και ας μάθουμε επίσης να αγαπάμε την όλη διαδικασία της εκμάθησης χωρίς φόβο.
 
 

Φαίη Καραστεργίου

Η Φαίη Καραστεργίου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα.
Στα σχολικά της χρόνια υπήρξε μέλος της κλασικής και μοντέρνας χορωδίας (ομοίων και μεικτών φωνών) του σχολείου της, υπό την διεύθυνση της εκπαιδευτικού και μουσικού Αγάθης Κωστήρη, με την οποία έλαβε μέρος σε πολλούς πανελλήνιους διαγωνισμούς.

Το 2008 ξεκίνησε τις σπουδές της στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και παράλληλα ξεκίνησε να σπουδάζει μοντέρνο τραγούδι στο ωδείο Φίλιππος Νάκας με υπεύθυνη καθηγήτρια την Αιμιλία Ράπτη.