Ιδέες πάνω στη μελέτη

Tuesday, March 24, 2015 - 17:00

Μέσα από πολλές συζητήσεις με πολλούς μουσικούς και ειδικά με ντραμερς, παρατήρησα κάτι πολύ συνηθισμένο. Πάντα μιλάμε για drummers που μας αρέσουν, που έχουν γρήγορα χέρια, πόδια, τρελό phrasing, licks, chops, μουσικότητα κλπ. Και πάντα ή σχεδόν πάντα, ακούω τις φράσεις  “ μα πώς το κάνει αυτό “, “ απλά δεν γίνεται”, “ ποτέ δεν θα μπορέσω να το κάνω “, “ θα πουλήσω τα τύμπανα μου” και πολλά άλλα. Πολλοί τα είπανε, όπως και εγώ άλλωστε και θα συνεχίσουν να τα λένε όσο υπάρχει το drumming, μέχρι το τέλος του χρόνου (Time).
  
Tα πράγματα είναι πολύ απλά. Όλοι από κάπου ξεκίνησαν. Κανένας δεν γεννήθηκε παίζοντας άψογα. Φυσικά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις όπου βλέπεις μικρά παιδάκια να παίζουν με την ωριμότητα ενός έμπειρου μουσικού. Αλλά μην ξεχνάτε ότι παίζει μεγάλο ρόλο σε τι περιβάλλον γεννήθηκες και μεγάλωσες, αν οι γονείς σου ήταν μουσικοί, γενικά οι επιρροές σου αλλά και αυτό που λέμε “να το ‘χεις“,το οποίο και πάλι είναι σχετικό. Ό,τι και να έχεις θέλει δουλειά, το ταλέντο χτίζεται αλλιώς πάει χαμένο. Αφού το συνειδητοποιήσεις αυτό, αρχίζει το drumming και είναι πολύ πιο διασκεδαστικό απ' όσο ήταν όταν πίστευες ότι ποτέ μα ποτέ δεν θα μπορέσεις να φτάσεις σε κάποιο επίπεδο που θεωρείς άπιαστο.

Κάτι άλλο που είναι πολύ σημαντικό, είναι ότι o καθένας κάνει αυτό που κάνει. Διαφορετικό χτύπημα, άλλη αίσθηση του time, άλλο στυλ και άλλα πολλά που μας κάνουν να ακουγόμαστε διαφορετικοί μεταξύ μας. Αλλά πάντα πρέπει να ξέρεις που βρίσκεσαι και τι πρέπει να διορθώσεις και ποτέ να μην ξεχνάς οτι είσαι μουσικός και όχι drummer, που απλά μελετάει και παίζει μόνος του στο υπόγειο. Εκτός αν αυτό θες να κάνεις το οποίο και είναι απόλυτα σεβαστό.

Τώρα σε ότι αφορά τη μελέτη, η απάντηση είναι:

  • Oργάνωση, οργάνωση και πάλι οργάνωση. Βρείτε τι θέλετε να δουλέψετε ή να μάθετε και οργανωθείτε. Φτιάξτε ένα πρόγραμμα.
  • Η δικαιολογία “δεν έχω χρόνο“ απλά δεν υπάρχει. Άμα θες πραγματικά να κάνεις κάτι θα βρεις τον χρόνο.
  • Το “δεν έχω χώρο” είναι μια πιο καλή δικαιολογία, η οποία δυστυχώς για πολλούς drummers είναι όντως πρόβλημα, αλλά πάντα υπάρχουν λύσεις. Practice pads, V-Drums, Practice Set Pads κλπ.
  • Για πολλούς είναι και το οικονομικό θέμα, αλλά και πάλι υπάρχει τρόπος. Για παράδειγμα δείτε εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=h_q9xqEbMMY

Χρόνος
Η φράση “μελετάω 8 ώρες τη μέρα“ ακούγεται πολύ εντυπωσιακή αλλά είναι όντως αλήθεια; Πόσες ώρες από αυτές είναι πραγματική μελέτη;
Πραγματική μελέτη, τουλάχιστον για εμένα και για πολλούς drummers, είναι οι ώρες όπου ακούγεσαι σαν να μην έχεις πάρει ποτέ μπαγκέτες στα χέρια σου. Αυτό σημαίνει ότι δουλεύεις κάτι που πολύ απλά δεν ξέρεις. Τότε μελετάς, δεν σημαίνει ότι δεν ξέρεις να παίζεις.

Αν υποθέσουμε οτι έχεις διαθέσιμη μία ώρα κάθε μέρα, μπορείς να κάνεις πολλά για να την αξιοποιήσεις κατάλληλα:

  1. 10 λεπτά ζέσταμα χέρια
  2. 15 λεπτά stick control στα χέρια, με κάποιο ostinato (επανάληψη ενός ρυθμικού ή μελωδικού προτύπου) στα πόδια. Με αυτό το τρόπο δουλεύεις και τα χέρια σου και μελετάς και coordination/ independence (ανεξαρτησία).
  3. 15 λεπτά κάποιο groove από ένα κομμάτι που σου αρέσει ή πρέπει να παίξεις με τη μπάντα σου
  4. 10 λεπτά ένα Play-along ηχογραφώντας τον εαυτό σου
  5. και τέλος απλά παίξιμο χωρίς σκέψη, χωρίς περιορισμούς. Παίξε αυτό που νιώθεις και θα μάθεις πολλά για το παίξιμό σου.
  6. Αυτό είναι ένα παράδειγμα τυπικού προγράμματος που μπορείτε να καθιερώσετε. Προσπαθήστε να τηρείτε το πρόγραμμα που εσείς έχετε ορίσει και να το επαναλαμβάνετε μέχρι να νιώσετε ότι όντως έχετε μάθει αυτά που βάλατε ως στόχο. Μην ξεχνάτε ότι η μητέρα της γνώσης είναι η επανάληψη.

Το μυστικό όμως (κατά τη δική μου γνώμη) είναι τι κάνετε όταν τα μάθετε. Είναι πολύ εύκολο να μάθετε 10 ασκήσεις από ένα βιβλίο, το θέμα είναι να μην ακούγεστε σαν drummers που ξέρουν ασκήσεις αλλά ως drummers που παίζουν μουσική. Και για να γίνει αυτό; Πάρτε τις ασκήσεις που μάθατε και κάντε τις δικές σας. Σκεφτείτε δικούς σας τρόπους που μπορούν να ακουστούν καλά στο παίξιμό σας και σιγά σιγά θα αποκτήσετε τη “φωνή” σας και το πώς εκφράζεστε. Άλλωστε αυτός είναι ο στόχος του κάθε καλλιτέχνη.

Μουσική
Πρέπει να ακούτε μουσική, όχι μόνο drumming. Προσπαθήστε να ακούτε πώς παίζει ο drummer στο σύνολο κι έτσι μαθαίνετε και τα χαρακτηριστικά του κάθε στυλ. Ποιο groove ταιριάζει που, ποιο fill έπαιξε για να μπει απ’ το κουπλέ στο ρεφρέν, τις κάσες, τα crash, πού χρησιμοποιεί Ride, πώς παίζει με το μπάσο κλπ. Ό,τι χρειάζεται ένας drummer για να γίνει μέρος ενός συνόλου και να παίξει μουσική.

Παίξιμο  
Το πιο σημαντικό. Όλα αυτά που μελετάς, ακούς, συζητάς πρέπει να τα κάνεις πράξη. Μόνο έτσι θα μάθεις πραγματικά τι χρειάζεται για να είσαι ένας “καλός“ drummer. Το Live είναι το καλύτερο σχολείο (τουλάχιστον για 'μένα) καθώς στο Live έμαθα τι σημαίνει δυναμικές, time, σωστά fills και τι είναι αυτό που ζητάνε οι υπόλοιποι μουσικοί από τον drummer: Καλό ήχο, καλό time και να νιώθουν την ασφάλεια ότι κάποιος είναι εκεί πίσω και τους προσέχει, χωρίς φυσικά να εννοώ οτι οι υπόλοιποι μουσικοί δεν πρέπει να έχουν τις ίδιες ευθύνες.

Όλα αυτά είναι κάποιες πολύ γενικές και συνοπτικές σκέψεις (εννοείται ότι υπάρχουν πολλές απόψεις και θα μπορούσαμε να μιλάμε για μέρες) που για κάποιους μπορεί να δουλέψουν, για κάποιους όχι Σημασία έχει τι τελικά θες να κάνεις. Κάποιος ίσως θέλει να γίνει session μουσικός, ο άλλος θέλει να παίζει τη δική του μουσική και κάποιος απλά να παίζει μόνος του γιατί αυτό τον ευχαριστεί. Σκεφτείτε τι θέλετε να κάνετε και έτσι θα βρείτε και τον τρόπο να το κάνετε.

Τίποτα από όσα έχω γράψει παραπάνω δεν είναι απόλυτο. Απλώς λειτούργησαν και ακόμα λειτουργούν για μένα και ήθελα να τα μοιραστώ μαζί σας.
Το σημαντικό είναι να περνάτε καλά, αυτό είναι και το νόημα της μουσικής! Να μας κάνει να νιώθουμε καλά είτε είναι metal, είτε funk, jazz, electro, κλασική, doom, rock...

Καλή μελέτη!!


Μάριος Ιωάννου

Ξεκίνησε να ασχολείται με τα τύμπανα σε ηλικία 16 ετών και έκανε τα πρώτα του βήματα με σχολικές μπάντες. Το 2002 φτάνει στην Αθήνα και ξεκινάει μαθήματα με τον Γιώργο Μητσοτάκη για 2 χρόνια.